Att bringa ordning och reda i Piratpartiet

Vi har en lång väg att gå för att bringa ordning och reda i vårt parti.

Jag tycker att Klaras analys är på pricken, när hon skriver om hur många olika grupper det finns inom vårt parti, som alla har en egen bild av partiet.

I vårt parti finns alla sorters människor, som har kommit tillsammans för att föra en gemensam kampanj.

Piratpartiet är en kampanjorganisation. Och vår kampanj inför Europaparlamentsvalet gick ju bra.

Kampanjen Riksdagsvalet 2010 misslyckades däremot.

Problemet med kampanjorganisationer är att de vanligtvis upplöser sig själva efter att kampanjen är över. Särskilt om kampanjen slutar i ett nederlag – då faller kampanjorganisationer samman i interna stridigheter.

Till skillnad från föreningar, eller partier, som kan driva olika kampanjer vid olika tillfällen och med olika framgång – men som har stabila grundstrukturer att utgå från.

Vi behöver fasta ramar för vår verksamhet. Enbart på det sättet kan vår energi kanaliseras till meningsfull aktivitet.

Vi behöver förstå skillnaden mellan struktur och diktatur.

I en diktatur hålls fotfolket så ostrukturerat som möjligt (ungefär som den röra som fotfolket i PP befinner sig i just nu), vilket lämnar obegränsat med utrymme för ledarna att toppstyra. Och de måste toppstyra, eftersom det inte finns någon struktur.

I en demokrati finns däremot extremt fasta spelregler.

På ett möte är det ordförande som fördelar ordet, resten ska hålla käft och annars blir de avvisade. Men just dessa regler gör det möjligt för var och en att få sin del av inflytandet, att få yttra sig medan andra bara sitter tysta och lyssnar.

Vi behöver även förstå skillnaden mellan upplevt inflytande och reellt inflytande.

Låt mig exemplifiera (det är bara ett exempel):

Om man säger till en grupp pirater (Amanda, Lasse, Gustav, Maria och Elin): ”Gör vad som helst som är bra!” – då kanske nåt bra blir gjort.

Men väldigt mycket energi kommer att gå åt till käbbel, att någon går och fiskar och att tre personer börjar skjuta på varandra för att de inte kan enas om ett skiljetecken i en viss padda.

Det upplevda inflytandet är totalt, de får ju göra vad som helst. Det reella inflytandet är minimalt.

Om man istället säger till samma grupp pirater:

”Amanda är ansvarig för att utveckla partiets flyktingpolitik. Som medhjälpare har hon Lasse, Gustav, Maria och Elin. Dessa fem piraters enda uppgift denna månad är att skriva ihop ett utkast till flyktingpolitiskt förslag. Amanda har utslagsrösten om de inte kan enas. V.v. presentera sedan förslaget för partiets medlemmar, för omröstning.”

Det upplevda inflytandet är kanske inte särskilt stort. De har fått väldigt begränsande ramar för sin verksamhet. Men det reella inflytandet är gigantiskt, eftersom deras arbete kan ligga till grund för hela partiets ställningstagande i flyktingfrågor.

Jag är övertygad om att Piratpartiet kommer att klara av övergången från kampanjorganisation till politiskt parti. Men det kräver att vi alla vågar släppa fram ledare inom partiet.

Är partiledningen redo för detta, även om de tappar i kontroll? Är vi alla redo för det?

6 kommentarer till Att bringa ordning och reda i Piratpartiet

  1. klara skriver:

    Lokala föreningar är vägen framåt ja. Om föreningsdemokrati nödvändigtvis är det vet jag fortfarande inte. Bottom line för mig – internet, we gotta get out of here! För mig gäller det både organisatoriskt och även att politiken måste sträcka sig utanför internets väggar. Men å andra sidan tycker jag öht inte vi har någon sammanhängande politik. Vilket imo handlar om att vi inte har någon som helst analys eller syn på samhället eller nåt.

    Allt allt allt vi gör är ad hoc. Ibland funkar det, ibland inte. Ibland är föreningsdemokrati bra, ibland inte. Men låter man saker växa fram underifrån växer de fram efter behov och inte efter beslut uppifrån.

    Onlinemedlemsmöten på forum ser jag som direkt vansinnigt. Men det har krävt 4 kraschade möten för att jag ska inse det.

    Vi glömmer en sak till: Många av de som varit med i PP lever kvar i hur det var när vi var färre. Alltså t o m innan jag kom. Meritokratin i partiet är stark också.

    Gah, jag bara svamlar, jag vet inte säkert alls vad jag tycker, jag vet bara att jag själv vill bli av med det här så fort som möjligt eller iaf börja på ny kula för det här går rundgång bara :D Lokala föreningar är imo ett steg i rätt riktning.

  2. Anders Troberg skriver:

    ”I en diktatur hålls fotfolket så ostrukturerat som möjligt (ungefär som den röra som fotfolket i PP befinner sig i just nu), vilket lämnar obegränsat med utrymme för ledarna att toppstyra. Och de måste toppstyra, eftersom det inte finns någon struktur.”

    Å andra sidan, så fort någon försöker organisera så skriker folk om att det toppstyrs…

  3. Dennis Nilsson skriver:

    Du borde ta till dig det som Laslo Donat skrev på Klaras blogg:

    ”Att övertyga varandra om det bästa stadgarna, organisation, mötesform, mjukvara ger inga riksdagsplatser! 1,3 miljoner fildelare ansåg inte att PP värd att rösta på!”.

    Vill du ”bringa ordning och reda” så har du en ”livsuppgift”, inte bara i PP, utan resten av världen och universum. :-)

  4. Jonas Nordgren skriver:

    Struktur för att kanalisera energin på ett meningfullt sätt, ja. Det känns ganska självklart när man varit med ett tag.

    Jag fick en aha-upplevelse imorse. Jag insåg att ledningen faktiskt har varit rädd för medlemsinflytande, för att tappa kontrollen. Jag trodde faktiskt att Rick menade allvar när han sa ”organisationen fungerar bra”. Det fick mig att ifrågasätta hans omdömesförmåga.

    Men nu har jag förstått att vi faktiskt satt skrypkoppel på oss själva. Märkligt att jag inte har förstått det. Jag trodde på nått sätt att vi bråkade om bästa sättet att skapa lokalt engagemang, eftersom det var ett självklart steg mot riksdag och verkligt inflytande.

  5. [...] Nu får hon vara med och leka – på riktigt | Lena Mellin | Kolumnister | Nyheter | Aftonbladet Att bringa ordning och reda i Piratpartiet « infallsvinkel klara » Blog Archive » Polsk riksdag? Eller var det Piratpartiet det handlade om? Bloggsam » [...]

  6. Jörgen L skriver:

    Kloka observationer.

    För att producera resultat behövs struktur.

    Organisationsstrukturär egentligen bara regler för hur man ska kunna samarbeta för att uppnå gemensamma mål.

    Hur man ska kunna ta beslut om gemensamma mål och sätt att arbeta på ett sätt så att så många som möjligt känner att de haft en ärlig chans att påverka.

    Känner man att man fått det så kan man acceptera att man inte fick gehör och anpassa sig till en majoritetsuppfattning och jobba för den gemensamma saken.

    Föreningslivet har filat på modeller för detta i hundra år och det vore konstigt om vi inte kan ta tillvara den kunskapen.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

