APB: Kränkning av artister

Det femte inlägget på Antipiratbyråns blogg har rubriken ”Kränkning av artister” och återfinns här.

Några citat:

”Alfsson har därmed lyckats bryta mot upphovsrätten på två punkter Dels genom att tillgängliggöra låten utan lov med också genom att bryta mot respekträtten som innebär att upphovsmannen ska slippa att bli kränkt genom sina egna verk”

”Utan upphovsrätt hade Peps inte kunnat agera rättsligt […] Att en kreatör stillatigande skulle behöva acceptera att hans eller hennes verk används av krafter som står för helt andra värderingar än upphovsmannen vore djupt integritetskränkande.”

Varsågoda att diskutera detta inlägg helt omodererat, men kolla gärna reglerna först.

5 kommentarer till APB: Kränkning av artister

  1. Tor M skriver:

    Här är en kommentar som jag skrev på APB:s blogg:

    ”Att en kreatör stillatigande skulle behöva acceptera att hans eller hennes verk används av krafter som står för helt andra värderingar än upphovsmannen vore djupt integritetskränkande.”

    Även utan lagstöd skulle det inte finnas något som tvingar en kreatör att ”stillatigande” acceptera att dennes verk används av meningsmotståndare. Om upphovsmannen öppet kritiserar användningen (och möjligheten att nå ut med kritiken är ju tack vare internet större än någonsin) så blir det naturligtvis mycket mindre intressant för någon att använda verket för att försöka uppbringa stöd för sin sak eftersom det kan komma att slå tillbaka.

    Om det är djupt integritetskränkande att någon som står för helt andra värderingar än upphovsmannen använder dennes verk, skulle då en vänsterpartistisk upphovsman kunna förhindra en moderat från att använda hans verk (eller vice versa)? Tycker du att vi bör överföra samma resonemang till citaträtten så att de personer som man uppfattar som misshagliga fråntas rätten att citera det som man skriver om de inte uttryckligen fått tillstånd att göra det?

    Det problematiska i det här fallet tycker jag är att verket stympas och att budskapet och upphovsmannens framtoning därmed förvrängs utan att detta (förmodar jag iaf.) angetts. Vissa ideella rättigheter behövs, men det inte alls givet hur långt skyddet för upphovsmannens ”litterära eller konstnärliga anseende eller egenart” ska sträcka sig.

  2. infallsvinkel skriver:

    Christian Engström skriver på:

    http://christianengstrom.wordpress.com/2008/01/30/piratsvar-till-rosetta-sten/

    ”Vad händer om mitt arbete utnyttjas för ändamål som jag absolut inte stödjer? (Tex: ett fotografi av en svensk flagga mot ett svenskt landskap används på en nynazistisk hemsida? Hur hindrar man att sådant sker om upphovsrätten tas bort/inskränks?)

    Det ska fungera precis som idag. Upphovsmannens rätt att bli förknippad med verket som författare, och rätten att säga ifrån om han blir kränkt, är det som kallas för den ideella rätten. Den vill Piratpartiet inte göra några förändringar alls i. Den ideella rätten ska fortsätta fungera precis som hittills.

    När jag skrev om vad Piratpartiet vill härom veckan borde jag nog ha varit tydligare på den här punkten. Då hade inte Liza Marklund behövt ägna halva sin krönika åt att oroa sig för att människor skulle komma att hävda att de var Abba eller hade skrivit Liza Marklunds böcker. I den mån det är ett verkligt problem att människor vill göra det, menar vi att det även fortsättningsvis ska vara förbjudet.”

  3. David skriver:

    ”Då försöker vi igen, den här gången signerat med mitt fulla namn utöver med mitt googlekonto. Man ser det för övrigt om man bara klickar på länken… (Signaturen finns i slutet på kommentaren.)

    Det intressanta är väl att om man skulle låta låten ligga kvar, och låta den få någon ordentlig genomslagskraft så skulle Peps Persson få väldigt mycket gratispublicitet. Bloggosfären skulle plocka upp det hela, ta reda på hur det faktiskt ligger till och racka ner på stackaren som remixade låten för sina främlingsfientliga syften. Det som sprids kommer i första hand vara nyheten om att någon fåne remixat En Peps Perssonlåt till att bli rasistisk, inte att det finns en Peps Perssonlåt på den hemsidan på nätet. Det den överväldigande majoriteten som hör talas om det där skulle alltså göra det genom andras kommentarer i bloggposter och nyhetsartiklar som förkastar den rasistiska vinklingen som denna Sverigedemokrat gett låten.

    Ert problem är att ni har en väldigt skev bild av hur samspelet på nätet fungerar. Peps skulle fått en publicitet som säkerligen gjort fler nyfikna på hans musik, vilket ju tenderar att öka försäljningen. Själv har jag aldrig hört hans musik, men visst blir jag nyfiken när man hör talas om hans antirasistiska budskap, om än inte tillräckligt nyfiken för att provlyssna, men han förtjänar ett kudos. Och det lär finnas många andra som blir mer nyfiken än jag. I övrigt hade jag inte ens känt igen namnet om inte någon hade bett mig vara med i en Peps Persson lookaliketävling en gång i tiden. (Kollade upp en bild på nätet, jag hade nog förlorat.) Fast fram till nu hade jag inte en aning om att han var musiker. (Jag blev för läge sedan rätt trött på mainstream-medias enformighet, så jag utsätter mig i regel inte för det. Jag spenderar dock en hel del tid på att arbeta på ett par animerade filmer som jag ämnar släppa på Internet under Creative Commons-licens.)

    Jag har dock inte sett någon av era motståndare som motsätter sig den ideella upphovsrätten, men varför är det en sådan otänkbar idé att låta den främlingsfientliga sidan ha kvar sin avskyvärda remix och istället stilla hånle åt dem när de inser att de bara skjuter sig själva i foten?”

  4. David skriver:

    Just det ja, signaturen.

    /David Jansson

  5. David skriver:

    För att tydliggöra. Signaturen fanns med i kommentaren när jag skrev den på APB-bloggen. Kopierade inte med den när jag sparade den dock.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

