Öppet brev till Carl Bildt

Carl Bildt skriver om ”friheten på Internet” i Svenska Dagbladet:

Det är uppenbart att det internationella regelverket är alldeles för svagt och att de medel som finns för att säkra efterlevnaden av de regler som finns är otillräckliga.

På Bildts blogg finns möjlighet att kommentera artikeln. (Uppenbarligen är detta första steget i en kampanj för att stärka moderaternas varumärke i Internetfrågor. Bildts blogginlägg har nämligen nr. 1. Fler magplask lär följa.)

Här är mitt svar:

Carl Bildt, du har naturligtvis rätt i att cyberattacker och cyberspionage måste motverkas.

Men det är inte den enda frågan om ”nätets frihet”.

Jag hoppas att det inte gör dig ledsen eller att du tar illa upp, men faktum är att jag känner mig personligen oerhört kränkt av den moderatledda regeringen.

Jag använder nämligen Hotmail för min e-post. Och eftersom mina e-postmeddelanden passerar landets gräns kommer de, i och med FRA-lagen, att kopieras över till statliga datorer och genomsökas.

Att ditt parti behandlar mig som en brottsling, att ditt parti vill kontrollera mina privata ”informationsflöden” gör mig ledsen, sårad, arg och kränkt.

Naturligtvis har Sverige behov av militär signalspaning. Men att du och ditt parti skulle gå i täten för att spana på privat kommunikation kunde jag inte föreställa mig.

Justitiedepartementet under Bodström stoppade ju detta vansinniga lagförslag tidigare. Hur kunde ni förlora kontrollen och släppa fram förslaget? Förr eller senare måste saken åtgärdas; de närmaste årtiondenas dom kommer att bli hård mot sådana företeelser som övervakning av de egna medborgarna privata kommunikation.

Visst… Jag förstår läget rent politiskt. Har man tagit upp Faan (FRA-lagen) i båten så får man ro honom i land. Men detta är inte en långsiktigt funktionell hållning i denna fråga. Att ”sitta still i båten” är i detta läge samma sak som att vägra att lägga förband om ett blödande sår.

3 kommentarer till Öppet brev till Carl Bildt

  1. [...] Mer läsning bara: Oscar Swartz, Infallsvinkel, Rick Falkvinge, Christian [...]

  2. Bra skrivet – men sluta med ”öppna brev” och skriv insändare istället!

    Som jag skriver:

    Öppet mål – dags att vara offensiva Pirater – skriv!

    Lev väl!

  3. Michael skriver:

    För det första.

    Cyberattacker görs oftast ac hackersgrupper som jobbar för rörelser eller regeringar.

    dom siktar inte in sig på vanliga människors datorer.

    Att skydda sin egen dator är ju ens eget ansvar och inte statens.

    Därimot kan man använda sig av någon form av stärkt skydd för exempelvis statliga instutioner, militär osv.

    Men att bugga folket tyder bara på att man är ute efter en helt annan agenda än vad man säger sig vara.

    pedifiljakten kan dessutom utgå och göras från källorna som finns därute av pedofilerna man behöver inte fängsla ungdomar för filmer åsikter och annat dylikt.

    Be politikerna riva av sig masken för vi ser igenom den.

    Länge leve BLOGGSFÄREN

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

