Därför kryssar jag Christian Engström (pp)

Spänningen är på topp inför EU-valet på söndag. Till skillnad från vad många verkar tro är det inte säkert att Piratpartiet kommer in i EU-parlamentet.

Det hänger till stor del på i vilken utsträckning distributionen av partiets valsedlar lyckas. Hjälp till du också!

En del verkar ta ut segern i förskott. I förra EU-valet var den stora nyheten att Junilistan lyckades ta tre mandat. Nyheten detta år kan bli att Piratpartiet inte kom in, trots allt prat om detta. Det hänger på våra möjligheter att mobilisera, att t.ex. få ungdomar att verkligen gå och rösta! Och behovet av att få ut valsedlarna kan inte nog poängteras.

Men vem ska man kryssa? De som tar ut segern i förskott räknar med att Piratpartiet lyckas få flera mandat och verkar tänka ungefär så här:

”Eftersom Christian Engström redan kan betraktas som en självklar kandidat så kryssar jag den som jag vill ska komma tvåa.”

Detta resonemang bygger på en felaktig uppfattning. Om Piratpartiet kommer in kan det mycket väl visa sig att partiet får endast ett mandat.

Detta mandat kanske kommer att besättas av tvåan, Amelia Andersdotter, som är mycket populär och som kommer att få en stor mängd personkryss.

Det är nämligen så att Christian Engström inte kan tillgodoräkna sig det faktum att han står överst på valsedeln. Om Amelia får fler kryss än Christian (dock minst 5 % av partiets väljare) så blir det hon som får Piratpartiets enda mandat.

Jag anser av flera skäl att detta vore olyckligt. Christian Engström är utan tvekan partiets mest kända EU-parlamentskandidat inom den stora allmänheten. Dessutom har han en gedigen kunskap om IT-frågor och erfarenhet av lobbyarbete i Bryssel.

Albert Einstein var 26 år när han formulerade relativitetsteorin. Calandrella är en 13 år gammal superbloggare. Mozart var 5 år när han började komponera musik. Trots detta anser jag att det vore orättvist att utsätta en 21-åring för att ensam ta sig an EU-maskineriet och vara det nystartade Piratpartiets ”ansikte utåt” i EU-frågorna.

Jag kanske kan anklagas för att vara åldersrasist, men jag tror att livserfarenhet kan vara något positivt… :-)

Av dessa anledningar kommer jag att kryssa Christian Engström och jag uppmuntrar dig att göra detsamma. Om endast en kandidat kommer in så vill jag nämligen att det blir han.

Men inget ont om Andersdotter.

6 kommentarer till Därför kryssar jag Christian Engström (pp)

  1. Jim Hansson skriver:

    tack, har länge funderat på vilken av dem två jag ska kryssa nu efter att ha läst din blogg har jag äntligen kunnat bestämma mig.

  2. xzpq skriver:

    Jag funderade just i dessa banor häromdagen! Det är väldigt lätt att tro att det är onödigt att kryssa förstanamnet.

  3. Thomas skriver:

    Det inte PP märkligt nog begripigt är att vi i internet och i ny teknik skapat nya möjligheter till all möjlig brottslighet (inte bara olaglig kopiering) som måste hanteras utan att vi för den skull skapar ett oönskat övervakningssamhälle.
    Inte acceptera brottsligheten bara för att tekniken gör det möjligt! Vart leder ett sådant resonemang?

  4. infallsvinkel skriver:

    Thomas:

    Du har rätt i att brottslighet måste bekämpas och att brottslingarna använder alla till buds stående medel, postverket, vägnätet, telefonnätet och Internet till att begå sina brottsliga handlingar.

    Internet, precis som all annan infrastruktur, öppnar upp möjligheter för alla människor – ärliga som oärliga.

    Men det behövs ingen speciallagstiftning för Internet som bortser från legitima demokratiska rättigheter för medborgarna.

    Brottslingar ska jagas, men medborgarna ska inte övervakas som om alla vore potentiella brottslingar.

  5. […] alla som ännu inte har gjort det vill jag säga: Gå och rösta, och kryssa mig! Det är kryssen som avgör vem det blir som får komma till Bryssel om vi bara tar ett mandat. Att jag står först på listan […]

  6. […] Båda två satte vi våra kryss på odågan Christian Engstöm, jag främst av samma skäl som Infallsvinkel; dvs att försöka säkra att det faktiskt är Christian som kommer in om det bara blir ett mandat. […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

