Piratpartisternas andrahandsval

Nedanstående tycker jag är en intressant fråga.

Resultatet ska naturligtvis tolkas försiktigt eftersom urvalet (dvs. mina bloggläsare) är ett ovetenskapligt urval för en undersökning.

OBS! Om du inte tänker rösta på Piratpartiet så finns alternativet ”Jag tänker faktiskt inte rösta på Piratpartiet.”

Undersökningen gäller inte specifikt EU-valet eller riksdagsvalet, utan frågan är vilket parti som du står närmast, förutom Piratpartiet.

Tipsa gärna om denna omröstning på din blogg!

Andra inlägg om piratfrågor finns hos:

Falkvinge, Christian Engström, Calandrella, Oscar Swartz, HAX, Farmor Gun, Piratpartiet, opassande, Badlands Hyena, Enligt min humla, Anna Troberg, Copyriot, Mattias Bjärnemalm, Copy me happy, Svensk myndighetskontroll, El Rubio, Scaber Nestor, Mark Klamberg, postmodern vadå?, Blogge, Karl Sigfrid, Stefan Flod och Frihet, fildelning & feminism.

17 kommentarer till Piratpartisternas andrahandsval

  1. Mikael Nilsson skriver:

    Protest! :-)

    Jag kan fasen inte ens svara på frågan. Jag *skulle vilja kunna* rösta på (c). Men det går ju inte så som de beter sig. Om pp inte fanns skulle jag antagligen motvilligt rösta på mp, i praktiken, även om jag inte för en sekund skulle gilla tanken på hur de skulle sätta in Bodström som justitieminister igen :-(. Eller den ekonomiska politiken.

    Så, vad är frågan? Var är mina värderingar? Eller hur skulle jag konkret göra i röstlokalen?

  2. infallsvinkel skriver:

    Om du i praktiken skulle rösta på mp så är det det som gills!

  3. Anders H. skriver:

    Saknar alternativet att rösta blankt… Sen är det ju ändå en liten skillnad på C och Fp, S och VP ;-)

  4. infallsvinkel skriver:

    Det hade varit bra att ha med ”rösta blankt”, det håller jag med om. Om man skulle ha röstat blankt om Piratpartiet ej ställde upp till val, får man nog välja ”Jag skulle inte rösta alls om Piratpartiet inte ställde upp till val” helt enkelt eftersom det är närmast. Men jag håller med om att alternativet borde ha funnits med.

    Orsaken till att jag slog ihop vissa partier är att undersökningen blir mer lätttolkad på det sättet. Om man väljer s eller v lutar man åt vänster. Om man väljer c eller fp är det möjligt (inte säkert!) att man lutar åt liberalt håll och någotsånär i mitten av höger-vänster-skalan. (Naturligtvis kan en röst på c betyda t.ex. att man är bonde eller en röst på fp att man uppskattar fp:s profil i en viss sakfråga, men undersökningen kräver förenklingar.)

  5. deeped skriver:

    Jag har skällt på dig i kommentarsfältet där du la din reklam.

  6. Andreas skriver:

    Svarsalternativen borde egentligen vara S+V+MP och M+FP+C+KD. Utifrån hur svensk politik ser ut idag är en röst på ett av dessa partier i själva verket en röst på dem alla. Tyvärr, måste jag säga, eftersom jag är mycket besviken på flera partier i båda grupperingarna och därmed inte vill lägga min röst på något av de enskilda partierna – hur nära jag än tycker mig stå enskilda partiers politik. En röst på något av de sittande riksdagspartierna är en röst på en samling kompromisser – och jag tycker inte om det.

    Det jag gjorde här var att svara på vilket parti jag röstade på innan piratpartiet gjorde entré. Det säger ingenting om hur jag skulle rösta idag om inte piratpartiet fanns, men väl vilket av partierna som jag är minst besviken på och vars politik ligger närmast mina egna åsikter.

    I praktiken skulle jag vilja plocka valda delar från både vänster och höger, utesluta detaljer som är rent otrevliga och pussla ihop ett enormt parti som utgår från faktiska sakfrågor hellre än från traditionellt och ideologiskt grundat höger-/vänstertänkande. Men det fungerar inte så idag…

    …om man inte har turen att ha hittat ett parti vars utvalda sakfrågor stämmer extremt bra med en del av mina åsikter! EU-valet blir min andra röst på Piratpartiet, och fler kommer det att bli i framtiden.

  7. Niklas skriver:

    Lite konstig gruppering du har gjort där med de IPRED- och övervaknings-positiva sossarna och det IPRED- och övervaknings-negativa vänsterpartiet (med några av de bästa debattörerna emot FRA i riksdagsdebatten, speciellt Alice Åström)
    Iaf skulle jag rösta på vänstern om pp inte fanns, men absolut inte sossarna.

  8. Johan skriver:

    Troligen mp, men eftersom vi i princip numera har ett tvåpartisystem i Sverige med de två ”allianserna”, så innebär det ju i praktiken en röst på sossarna, med Bodström och allt annat elände.
    Så om inte Piratpartiet fanns så fick det nog bli blankt i riksdagen, och mp i resten.

  9. infallsvinkel skriver:

    deeped: Jag har svarat i en kommentar på din blogg.

    För alla som undrar vad detta handlar om, se http://deepedition.com/2009/04/06/kontoret-haller-pa-att-utvecklas/

  10. infallsvinkel skriver:

    Niklas:

    Om man skulle ha röstat på v på grund av att de är mot övervakningslagar, så får man välja v i undersökningen ovan även om de är sammanslagna med s.

    Alternativet i omröstningen heter ju ”Socialdemokraterna ELLER Vänsterpartiet”, det betyder inte att man stödjer båda.

  11. Jonas skriver:

    Erik Josefsson ställer upp för v i EU-valet. Han är nog den mest pålästa personen i Sverige i dessa frågor. Rösta på honom om ni inte röstar på pp!

  12. novaLea skriver:

    Som någon tidigare också kommenterade, lite synd att du slog ihop Sossar och Vänster i en post, S är ju närmast ett högerparti nu för tiden och har inte särskilt mkt gemensamt med V… Jag skulle aldrig ge sossarna en röst men däremot röstade jag vänster innan Piratpartiet dök upp & kommer antagligen göra det igen om det inte längre finns ett behov av PP längre…

    Sen är jag iofs lite bitter av mig på gamla dar och tror att det (tyvärr) kommer dröja mkt länge innan behovet av PP försvinner…

  13. lasso skriver:

    Jag kan bara instämma med flera av kommentarerna ovan. Som vänstervriden pirat tycker jag att det är olämpligt du klumpar ihop Vänsterpartiet med ”vi-vill-också-få-bonus”-partiet Socialdemokraterna. Jag röstade på V innan jag blev piratpartist men har svårt att tro att jag skulle kunna rösta på S (i alla fall så länge de håller sig på höger planhalva).

  14. Patrik skriver:

    PP är ju det enda parti som står för samma sak som jag, så valet är solklart: om pp inte ställde upp, röstar jag blankt.

  15. [...] kanske du ska titta på vad merparten av dina väljare kommer ifrån? Visserligen en ynkligt liten blogundersökning på 390 personer. Den pekar ändå väldigt tydligt på att nästan en tredjedel av piratpartiets [...]

  16. Mikael Wallgren skriver:

    Håller med kommentarerna ovan om sammankopplingen av olika partier. Vill du se var folk har sin ”bakgrund” så att säga, då finns det väl en poäng att klumpa i hop partierna, men i frågan ”om inte pp- så vad?” då är det faktiskt relevant att dela upp alla partierna. I alla fall inte klumpa i hop övervakningspositiva med frihetsälskande…

    För övrigt så är det i EU valet INTE lika relevant som i andra val med blockindelningen. Kd behöver inte mjäka i hop sig med Fp och (v) behöver inte kompromissa med (s) så att varje parti står faktiskt mer på egna ben i EU-parlamentet än här hemma.

  17. infallsvinkel skriver:

    Jag håller också med. Men det gick inte att ändra i efterhand.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

